A krkarmban trtn munkval megkezddik az a tevkenysgi sorozat, melynek sorn lovunkat kontroll al vonjuk, s megalapozzuk a jv trningjnek sikert.
Megkezddik a munka
Azzal kezdjk, hogy a lovat mozgsra szltjuk fel. Egy 18 m-es karmban kb. 6 m-re lljunk a ltl. A lehet legfinomabban, de hatrozottan adjuk a jelet. Egy vadlnak elg egy felemelt kz a kvnt mozgs elrshez. Ha emberekkel mr gyakrabban tallkozott trningben lev lovunk, valamivel ersebben kell nyomatkostanunk, mert gyakorlatilag nem fl tlnk. Az is lehet, hogy ktelnket fel kell dobnunk, vagy a ktl vgt a hts lba fel kell pattintanunk, amg meg nem mozdul. Mind kzl a legveszlyesebbek azok a lovak, amelyek nem akarnak megmozdulni. Ezek ltalban kemny dik a trning sorn is. Ilyenkor kzelebb kell menni hozzjuk, s valamivel agresszvebben kell ksztetni ket a mozgsra. Fontos a legnyugodtabb lnl is, hogy engedjen kvetelsnknek. Meg kell szabnunk egy viselkedsmintt, ami az ltalunk feltett krdsekbl, kvetelsekbl, s az erre vrt vlaszokbl ll. R kell vennnk a lovat, hogy krbehaladjon a krkarmban. Kt dolog nem vits: ha a l menni akar, nem tudjuk megakadlyozni ebben, viszont mi dntjk el, hogy mikor llhat meg. Ha nem is tudjuk meglltani a lovat, a mozgsban lehetsgnk van irnytani. Megakadlyozni nem tudjuk, ha menni akar, de kontrolllhatjuk a mozgs irnyt s a jrmdot. Meghatrozhatjuk, mennyi ideig kell haladnia, valamint, hogy mikor llhat meg. Ha a l egyszer mr konstatlta, hogy mi tkozottul komolyan vesszk a parancsainkat, miszerint mozognia kell, kt lehetsge van. Elszr is tgzolhat rajtunk. Mg ha legritkbban is hozzk a lovak ezt a dntst, legynk felkszlve, s helyezzk kszenltbe a ktelet, lasszt vagy az ostort, hogy tvol tudjuk tartani magunktl a lovat, s hogy ezt a kibvsi mdszert a lehet legkellemetlenebb tegyk szmra. Lovunkat uralnunk kell, mint egy fuldoklt a menteni akarja. Uraljuk a lovat, hogy ne tudjon keresztlszaladni rajtunk.
A msik lehetsges reakci, hogy csak ll s bmul rnk. Ez megint csak nemkvnatos dnts. A l nem mondhatja, hogy ma pntek van, s nincs kedvem megmozdulni. Ha a l nem akar elindulni, hajtsuk a ktllel, ostorral, mg elrjk, hogy mozgsba lendljn. Annak rdekben, hogy mozgsban maradjon, folytassuk tovbb az akcinkat. Ha magtl is megy mr, hagyjuk abba a zavar molesztlst. A l vgl is elre tud meneklni a zavar hatsok ell, s amikor elindult, pontosan a kvnt mdon reaglt, megkezdhetjk vele a munkt.
rjk el nla, hogy vgtzzon. Ebben a jrmdban jobban megerlteti magt, mint getsben, s hamarabb elfrad. Sajt maga ellen dolgoztatjuk a testt. Amikor mr fjni kezd a tdeje s az izmai, vgl ezt fogja gondolni: „Hogy jutok ki innen lve?”
Mikor mozgsban van a l, vegyk szemgyre, hogyan viszonyul hozznk. Az is kellemetlen, ha tl gyorsan kzeledik hozznk. Az a j, ha engedelmes tisztelettel kzeledik. Ha ez amozdulatsor tl heves, jra feldobjuk a ktelet. Ezzel azt fejezzk ki: „Nem tetszik, ahogyan kzeledsz hozzm.” Ha tlsgosan megriad s az a veszly fenyeget, hogy tugrik a palnkon, hagyjuk abba a noszogatst, egyszeren ne hajtsuk tovbb, engedjk, hogy visszavltson getsbe.
Fontos mrlegelsek
Ha a lovas lovval a krkarmban, ms nven palnkkal, illetve kertssel krbevett futszras krben dolgozik, tudatalattijban gondolnia kell egyes rizikfaktorokra. Egyik ezek kzl a hsg. Ha a hmrsklet 30 fok fl emelkedik, ezt figyelembe kell vennie a lval szembeni elvrsainl, mert a l esetleg hgutt kaphat.
A hrom legfontosabb testrsz, ill. szerv, amire a krkarmmunka sorn tekintettel kell lenni:
1. A l tdeje. Ez az a szerv, amely elszr krosodhat.
2. A l lbai. Vegyk figyelembe, hogy nem minden aljazat idelis. A mly homok hamar kifrasztja a lbakat – mindenekeltt az inakat –, s minl megerltetettebbek az inak, annl nagyobb a srlsveszly. A kemny talaj pedig gy hat, mint egy kalapcs, amely minden talajjal val rintkezs alkalmval enyhn a lbakra t.
3. A folyadkvesztesg. Vegyk figyelembe mind a hmrskletet, mind a leveg nedvessgtartalmt. 40 fok feletti hmrsklet esetn a lnak mr kemny munkt kell vgeznie ahhoz, hogy testhmrsklett normlis szinten tudja tartani.
Ha a l izzad, s egsz teste habos, tudomsul kell venni, hogy rendkvl kemnyen dolgozik. Ebben a tempban nem tudjuk vele sokig folytatni a munkt. Adjunk neki lehetsget nhny percenknt, hogy lgzst rendezze. Ha pedig szksges, tegyk meg ezt gyakrabban.
Gondoljunk arra, hogy a lovak sok vizet veszthetnek anlkl, hogy klnsen feltnen izzadnnak. Semmi esetre sem szabad hsz percnl hosszabb ideig izzadniuk.
Egybknt is, ha felmerl bennnk, hogy a l a tovbbi munkhoz tl kimerlt lehet, hagyjuk abba azonnal. Vgl is nem akarunk krt tenni lovunkban.
Ezek mindenesetre csak ltalnos irnyvonalak, ha ktsgeink vannak, krdezzk meg inkbb az llatorvostl.
Ha a krkarmban dolgozunk, soha ne engedjk, hogy valaki ms folytassa a megkezdett munkt – mindegy, mennyire vagyunk fradtak. Ha pihenni akarunk, hagyjuk lovunkat is pihenni. Ha valaki ms folytatja a munknkat, nem rzkeljk lovunk llapott, ami forrsg esetn nveli a hguta veszlyt. Gondoljunk arra, hogy ha neknk mr nem esik jl a munka folytatsa, akkor a lnak sem.
Nincs pontos szably, mennyi ideig szabad dolgozni a l psge veszlyeztetse nlkl. Lehet, hogy a munkt egy rn keresztl minden rzkelhet problma nlkl vgezzk, a l tdejben mgis komoly kr keletkezhet, ha edzetlenl egy rt dolgoztatjuk. Mindig jra s jra lehetsget kell adni neki a szusszansra. Teht mg egyszer: soha ne rtsunk a lnak a krkarmban folytatott leckk sorn.
Hogy lehet motivlni a lovat?
Motivlnunk kell a lovat ahhoz, hogy megvltoztassa belltottsgt.
Minl ersebb a motivci, annl hamarabb rnk el vltozst. Hozztartozik mg: minl termszetesebb a motivci, annl knnyebben s tartsabban rjk el a l kvnt reakcijt.
Szp lenne, ha csak etetssel s jutalommal r tudnnk venni a lovat, hogy minden helyzetben azt tegye, amit mi szeretnnk, de ez sajnos ltalban nem gy van. Tbbnyire ez arra sem elg, hogy megszntessk a l tlnk val flelmt. Mg ha a motivci ezen mdja a trning sorn nagy szerepet jtszana (s jtszik is), akkor sem vezetne a vgs, ltalunk megkvnt eredmnyhez.
Amit mi akarunk, az egy vltozs a l gondolkodsmdjban, ami egy viselkedsvltozst eredmnyez. A motivci kzvetlenl vltozshoz vezet. A l vltozsra irnyul motivcijhoz a tdejt s izmait hasznljuk – ha get, dolgoznak izmai, ha galoppozik, mg ersebben mkdnek.
Elszr elfut tlnk a l. Arra gondol: „Hogy a csudba fogok innen kikeveredni?” Ezutn szreveszi, hogy a futsnak irnyval kapcsolatosan specilis kvnsgaink vannak. Mialatt krket tesz meg, tdeje elkezd jeleket kldeni az agyba. Felszltja az agyat, gondoljon ki valamit, ami az ersen ignybevett tdnek megknnyebblst okoz. Ez okot ad a lnak, hogy megvltoztassa viselkedst, mert amit abban a pillanatban tesz, nem alkalmas arra, hogy a tdejt vagy akr az izmait „megvltsa”.
Elkezd ht az agy ms lehetsgek utn kutatni. Megszabadulhatna a kellemetlensgektl, ha megfordulna? Esetleg megllhat? Ki tud taln a kerts felett vagy alatt meneklni? Vagy esetleg megrghatn vagy msknt tmadhatn gytrjt?
A lnak szmtalan lehetsge van, nem csak kett, s fontos, hogy ezt figyelembe vegyk a trningprogram sorn.
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy lovunk csak jobbra tud fordulni, ha a jobb szrat hzzuk. A valsgban azonban van mg egy-kt varici: Kt lbra llhat, lefekdhet, tolathat, elre mehet, fldre vetheti magt, foroghat brmely irnyba stb. A jobbra forduls teht kzel sem az egyetlen alternatva a szmra. A krkarmban trtn munka sorn sincs ez msknt.
Ha a lovat krbehajtjuk, elkezdjk neki tantani, amit tulajdonkppen akarunk tle. Gyorsan meg fogja rteni, hogy abban az esetben, ha rnk nz, nem kell tovbb futnia, teht dolgoznia. gy megknnyebbl, tdeje visszaigazolja szmra dntse helyessgt.
Teht a tdejn keresztl elrjk, hogy kifulladjon. Mivel termszetesen nem akarunk krt tenni a lban, vatosan s meggondoltan kell cselekedni. Ha a l tdeje fj, meg fogja vltoztatni viselkedst. Figyeljk meg azonban a klnbsget: ha fj a tdeje, nem jelenti azt, hogy elfradt.
Flrertsek elkerlse vgett tisztzzuk: a fjdalomnak klnbz megjelensi formi vannak, s amirl itt most beszlnk, a l szmra sokkal kevsb fjdalmas, mint sok ms edzsi procedra. A fjdalom, amire most gondolok, ugyanolyan, mint amikor futunk, s alig kapunk levegt. Ez a fajta fjdalom a lnak elegend alkalom (vagy motivci) arra, hogy megvltoztassa velnk szembeni belltottsgt.
Ha ez megtrtnt, a tanulsi folyamat mindkt rsztvev szmra egyszerbb lesz.
Ha a l 15 km/h sebessggel egsz knyelmesen fut, emeljk tempjt j 20 km/h-ra. Fontos, hogy sebessgt kontrolllni tudjuk mi is s a l is.
Ezen folyamat alatt elkezdnk egy nagy llatot kontrolllni, anlkl, hogy brmikor is megfogtuk volna. A l s az edz szmra ez egy idben vlik vilgoss. A tanuls idejn a l vgl egyre tbb s tbb kontrollt ad t neknk, az idomrnak – egyre magasabbra kerlnk a rangsorban. Lovunk ugyangy, ahogy a termszetben, egy rangosabb fajtrsnak a szksges figyelmet szenteli, neknk is megadja azt.
Ezek a leckk annl ersebben vsdnek be, minl inkbb lpsrl lpsre tanulta meg a l. s ennl biztosabban s tovbb maradnak a tudatban, mert õ maga jtt r a j megoldsra. |