Postakocsik a prrin
A hres vadnyugaton a vndorls vtizedeiben rengeteg ru, csomag s tvirat vrt kzbestsre. 1850-es vek elejtl a szlltst a Russel, Majors s Waddel-fle trsasg vgezte. Klnleges pts kocsijait 8-10 pr kr hzta s akr hetekig, hnapokig is bandukolhattak, mg vgre clhoz rtek.
Ebben az idben a postaszolglat mg nkntes s alkalmi vllalkozs volt. Kovcsmhelyek, fogadk, mozgrusok, kereskedk gyjtttk ssze a kldemnyeket, hogy az arra tart kocsikaravnokkal, lovasokkal tovbb kldjk. A ritkn lakott terleteken ennek nagy jelentsge volt s a posta hossz ideig becsletbeli ggy vlt. Sajnos elgg megbzhatatlan volt, a kldemnyek egy rsze soha nem rte el a cmzettet, vagy hnapokig tartott mire clhoz rt.
A szemlyforgalom is szervezetlen volt. Akinek nem volt lova, kocsija, az gyalog ment vagy felkapaszkodott ms kocsijra, gy viszont ki volt szolgltatva msnak.
1849-ben kitrt az „aranylz”, gy srget igny lett egy megbzhat „gyorsposta”, amely alkalmas volt szemly-, levl- s csomagszlltsra. John Butterfield vllalkozott a feladatra s a Butterfield Overland Mail Company els transzkontinentlis postakocsi jrata 1858. okt. 10-n megrkezett San Franciscba.
Az els postakocsi 23 nap s 21 ra alatt tette meg a St. Lousis - San Francisco kztti 4411 km-es utat. Ezeket a kocsikat hat l vontatta. A hossz ton 139 llomst lltottak fel, ahol lovakat vltottak s megvizsgltk a kocsi llapott. Ezek az llomsok fogadk is voltak egyben. A kocsik nyolc utast tudtak befogadni s knyelmket brlsek, s kapaszkodk szolgltk. A portl s szltl brsonyfggnyk vdtk ket. A viteldjat elre ki kellett fizetni, ami ebben az idben 150 dollr volt.
A kocsik csak a kijellt helyeken lltak meg, s ha valaki lemaradt, annak a helyre brki beszllhatott. Kutyt nem szlltottak s dohnyozni is csak az sszes utas beleegyezsvel lehetett. Az utazsi szablyzat kln kitrt a hlgyek irnti tiszteletre s udvariassgra.
A lovak levltsa, a fogat cserje nem tarthatott tovbb 8-10 percnl tovbb. A menetrend szerinti jrat reggelihez s vacsorhoz 1 rra, ebdhez 1 rra, jszakra pedig csak 7 rra llhatott meg. A szemlyzet-kocsis, fegyveres ksr-volt felels az utasok s a szlltmny biztonsgrt. Minden frfinak ktelessge volt rszt venni az akadlyok elhrtsban, tmadsnl pedig a harcban.
John Butterfield postajratai 1860-ban mr hetente hromszor indtott jratot.
1861-ben Williem D. Dinsmore, Henry Wells s Williem G. Fargo bekebelezi Butterfield csdbejutott jratait. Megalaktjk a hres Wells, Fargo s Co.-t, mely egszen a transzkontinentlis vast elkszltig mkdtt. 1860. pr.3-n elindult az els lovasposta.
A Russel, Majos s Waddel cg alvllalkozsaknt mkdtt a hres Pony Express. Kitn lovasai a Csendes-cen partjig tz nap alatt tettk meg a 3120 km-es utat. Az tvonal 80 vltllomsbl, l-, s lovastanybl llt. A lovasok csak leveleket, pnzt s rtkpapirokat szlltottak, egyszerre csak annyit amennyi belefrt a nyeregtskba. Kt Colt s egy Winchester volt minden felszerelsk. Feladatuk volt mg, hogy szemmel tartsk a Westwrn Union Telegraph co. Oszlopait s jelezzk, ha megrongldott. |