Munka a krkarmban 4. rsz
rints
Kvetkez kzbls clunk annak elrse lesz, hogy kzelebb frkzznk a lhoz s meg tudjuk drzslgetni, simogatni fejt. Hogy mennyire enged kzel maghoz az llat, esetrl esetre klnbz lehet. Termszetesen sokkal gyorsabban elrhet ez a cl olyan lnl, amelyik mr hozzszokott az emberhez s ktfken vezethet, mint mondjuk egy vadon felntt hromvesnl, amelyiknek mg nem volt kontaktusa emberrel. Nyers l esetben igencsak nagy valsznsggel elfordulhat, hogy 10 mternl nem tudunk kzelebb kerlni hozz anlkl, hogy megijedne s elfutna. Az a cl lebegjen szemnk eltt, hogy most nem mozgsba lendteni szeretnnk a lovat, hanem azt kellene elrnnk, hogy egy helyben meglljon. Ha mondjuk 6 mterre tudjuk megkzelteni az llatot anlkl, hogy mozogna, akkor ez lesz most kiindulsi pontunk.
A feladat gyakorlsa alatt nem szabad semmi olyan trgyat a keznkben tartani, amivel kapcsolatban a l fenyegetettsget rezhet. Keznket nem nyjtjuk fel, mintha etetni akarnnk, s nem prbljuk megsimogatni, mert mindezen akcik kellemetlen, fenyegetett rzst vlthatnak ki belle.
Ekkor mg nem tudja a l, mit akarunk tle. Ha elindulunk fel, pedig elindul vagy megfordul s elrohan, ktely marad benne azzal kapcsolatban, hogy mi a szndkunk vele. Viszont, ha elrjk nla, hogy tlnk 6 mterre llva maradjon s ekkor mi fordulunk s megynk el, minden ktsget kizran meg fog lepdni a l s ezt fogja gondolni: Ht csak ennyit akar? Egyszeren csak kzelebb jnni hozzm?
Nos, ekkor trningnk egy olyan fejezethez jutottunk, amelynl azt a reakcit vltottuk ki amit akartunk. Most lssunk hozz a reakci tkletestshez, gy, hogy jra megteremtjk az elz krlmnyeket, teht jra megkzeltjk 6 mterre, megfordulunk s jra eltvolodunk. Ha ennl a tvolsgnl mindig sikerl a feladat, teht a l nem akar elmenni amikor 6 mterre vagyunk tle, prbljunk meg egy lpssel kzelebb kerlni, mondjuk gy 5-5,5 mterre, mieltt jra eltvolodnnk.
Ha a l a lecskkent tvolsg miatt elmenekl, azrt teszi, mert nem biztos benne, hogy mit vrunk el tle. Ekkor megadjuk neki a lehetsget, hogy magtl meglljon, felnk forduljon s rnk tekintsen, majd visszatrhetnk a mr elfogadott tvolsghoz s megismtelhetjk a meglls, megforduls, eltvolods ritult addig, amg gy nem tnik, hogy a l bizalmatlansga albbhagyott. Ezutn jra megprblkozunk az 5 ,5 mteres megkzeltssel. Minden pontnl, ahol gy rezzk, hogy a lnak megfordul a fejben a szks gondolata, hzdjunk inkbb vissza, mieltt megelz minket s valra vltva szndkt elhagyja a sznhelyt.
Mindig amikor megkzeltjk, fokozzuk benne a feszltsget s bizonytalansgot, hogy ellazulst eredmnyezznk amikor eltvolodunk. Ez a cselekedet nem hat fenyegeten a lra s kivlt egy vltozst a belltottsgban, mert egyre inkbb felkelti az rdekldst szndkunkkal kapcsolatban.
Kzeledsi ksrleteinket a fenti mdszer alapjn folytatjuk addig amg ott nem llunk fl mterre kzvetlenl a l eltt. Ha kzben elfordtja tlnk a fejt, eltvolodunk s csettint hangot adunk, ezzel vesszk r, hogy fejt s ezltal figyelmt felnk irnytsa.
Ha rzem, hogy a l mr nem akar elfutni, kinyjtom a kezem, hogy megsimogassam, de nem az orrnl, hanem a szemei kztt. Az orr rzkeny - s ha ott rintjk meg, nagyobb a veszlye, hogy visszariad s elfut. Teht 1-2 msodpercre megrintjk a szemei kzti tjkon mieltt megfordulunk s elmegynk. R kell jnnie, hogy ez minden amit akartunk tle. Ezt a lpst ismteljk prszor. Gondoljunk a simogatsszablyra amit az els fejezetben trgyaltunk- ne csapjunk r s ne csiklandozzuk. Egy hatrozott drgls a legmegfelelbb.
Fontos, hogy a l fejt keznkkel ne kvessk, ha megmozdtja, mert ha ezt tesszk, egyre tvolabb fogja fordtani tlnk, mgnem egyszer csak egsz testvel odbb nem lp s a vgn jra csak a “krkarmos ldz” szerepe fog rnk hrulni. A trning ezen stdiumban a l mindig mindkt szemvel nzzen rnk.
Nos, most mr hosszabb ideig simogathatjuk rintgethetjk a lovat a szemek kzti tjkon. A l megtanulja, hogy annl kevesebbet kell dolgoznia, teht futnia, minl hosszabb ideig ll nyugodtan s engedi neknk fejt simogatni. Ez ers motivci arra, hogy nlunk megllva maradjon. Mg egy elnye van, ha mr meg tudjuk rinteni a lovat, mgpedig, hogy a simogatst elismersnk kifejezsre is alkalmazhatjuk. A kikpzs minden terletn megknnythetjk a l tanulsi folyamatt, ha egyrtelmstjk benne amikor megfelelen reagl az elvrsra, s nem hagyjuk ktelyek kztt. Egy simogats kifejezi, hogy rlnk, elgedettek vagyunk reakcijval.
A hangsegtsgek is hasznos eszkzk. Vannak akik szvesen beszlgetnek a lovukhoz, msok nem. Ha beszlni akarunk lovunkhoz, tegyk ezt, nagy segtsget jelent. A l hozz fog szokni s knnyebben tisztba jn szndkunkkal.
A vilg legersebb ktfke
A kikpzs ezen stdiumban az utols rszclunk annak elrse, hogy a l rnk fixlja figyelmt - akrhol vagyunk akrhov megynk.
Ugyangy jrunk el, mint abban a fzisban amikor a l kifel nzett a kerts felett. Megsimogattuk a lovat s pr lpssel a feje eltt llunk. Mindig amikor fejt leengedi a talaj fel vagy tlnk elfordtja tekintett, csettintsnk egyet, hogy visszanyerjk figyelmessgt. Ezen md megtanulja, hogy nem kell dolgoznia s nem molesztljuk, ha a fejt felnk fordtja.
Ha elrtk, hogy errl a tvolsgrl folyamatosan rnk tekint, kezdnk eltvolodni tle a krkarm kzepe fel. A l dolga az lenne, hogy llva maradjon a kertsnl s egsz id alatt minket nzzen. Ha elfordtja a fejt mialatt tvolodunk, csettintsnk jelet adva neki ezzel, hogy fordtsa fejt s figyelmt jra felnk.
Vgl el kellene rnnk, hogy amikor kb. cspje vonalban, 3-5 mter tvolsgra llunk , nyakt htra hajltva egyre hosszabb ideig rnk nzzen.
Ha gy helyezkednk el, el fognak fradni a l nyakizmai egy id utn s meg fogja prblni a nyakhajltst a vllon t kiegyenlteni. Ha ezt teszi, lbait fogja megmozdtani mikzben fordul s (jra) rnk nz. Felesleges az 500 kg-os lovat teljesen kontrollunk al helyezni - csak egy rszt szksges uralnunk. Ha orrt sikerlt fl mterre bevezetni elkpzelt clunk kapujn, viszonylag nagy az eslynk, hogy hamarosan az egsz lval tkelhetnk.
Az ebben a fejezetben elsajttott leckk sokkal kellemesebb teszik a lval val bnsmdot. Megtantottuk neki, hogy mindig forduljon meg s nzzen rnk, ha erre utastjuk. Teht ha a bokszba lpnk vagy bemegynk a karmba, nem fog htat fordtani neknk s eloldalogni. Ez az els lps azon az ton, aminek a vgn hagyja magt befogni. Megadja szmunkra a lehetsget, hogy ne kelljen htulrl megkzeltennk amikor meg akarjuk fogni a karmban. Ez a gyakorlat egybknt a Ground Tying s a nyergels alatti nyugodt meglls alapja. Ezen kvl megersti a lovat abban a tudatban, hogy mindig s mindenhol a mi keznkben van az irnyts. Fejleszti azt a kpessgt, hogy figyelmes, rdekld legyen s megtanulja, hogy ne iktasson ki minket figyelmbl, ha belpnk a bokszba vagy a karmba. A krkarm fontos segdeszkz ebben - br nem fog kivtel nlkl minden ksbbi, a lovagls sorn esetlegesen fellp problmt megelzni.
A trgyalt mdszert, amivel a lovat arra ksztetjk, hogy mindig nzzen rnk, ksbb is alkalmazni fogjuk amikor a lnak a flelem legyzst tantjuk - pl. lbak adsnl, flek kiborotvlsnl vagy a locsolcsvel trtn lespriccelsnl.
Amikor pl. a patk felemelsnl addik problmnk, mert a l el akar inalni, a csettints fog segteni abban, hogy jra rnk koncentrljon. Emlkezni fog erre a hangsegtsgre, meg fog fordulni, rnk nz s vgl ott marad.
Ezzel kialaktottuk a „legersebb ktfket s vezetszrat” amit csak el lehet kpzelni - legalbbis j ton haladunk, hogy elrjk: A l teljes figyelmrl van sz s testi s szellemi rtelemben vett emberhez val fordulsrl.
8 lps az ellenrzs elrsre
tismteljk azt a 8 kzbls clt, amit el kell rnnk ahhoz, hogy megszerezzk az uralmat a l felett.
1. Kpesek vagyunk a lovat rvenni, hogy mozgsba lendljn.
2. Kontrolllni tudjuk mozgsnak irnyt.
3. Parancsunkra irnyt vltoztat.
4. Felszltsra megll s egy helyben marad.
5. Fejt felnk fordtja.
6. Hosszabb ideig rnk nz.
7. Megengedi, hogy kzeledjnk.
8. Rnk irnytja figyelmt attl fggetlenl, hol vagyunk vagy merre tartunk. |