Munka a krkarmban 3. rsz
Most nekiltunk a kvetkez cl megvalstsnak, mgpedig a l mozgsa ellenrzsnek. Meghatrozott mozdulatokat fogunk elvrni tle, s nem engedjk meg tbb, hogy cltalanul bolyongjon a krkarmban.
A l mozdulatainak kontrollja
A trningprogram minden fzisra nzve fontos, hogy ne hagyjunk ki lpcsfokokat – a mozgskontroll szakaszban pedig ez klnsen mrvad. A lovat lpsrl lpsre vezetjk egy olyan edzsprogramon t, ami vilgoss teszi szmra, hogy „a gyepl mindig nlunk van”. Ez a teljes program legjelentsebb pontja.
A vilg legegyszerbb dolgval kezdjk: a mozgsirny megszabsval. Ennek a lnyege, hogy a l abba az irnyba fusson, amelyikbe mi akarjuk, mert ez ersti benne azt a tudatot, hogy nlunk a dnts joga. Vegyk most pldnak a bal kzen val munkt. A l dnttt gy, hogy fut, de mi hatroztuk meg a halads irnyt. Elszr mg flelembl rohan, s azt gondolja, v a kontroll, mert el tud ellnk meneklni. Ebben a pillanatban a l mg nagy valsznsggel klnbz dolgokra irnytja a figyelmt, s lehet, hogy kifel, s nem felnk figyel. Hagyjuk kb. 4 krt egy irnyba futni, mieltt gy dntnk, hogy ideje az irnyvltoztatsnak.
Irnyvltoztats
Az irny vltoztatst gy vgezzk, hogy elmegynk a ltl a krkarm msik oldalra. Ha az llat a krn kzeledik hozznk, gyorsan s hatrozottan induljunk meg fel, majdnem a palnkig (kertsig). Ez mg mindig tbb lehetsg el lltja a lovat: keresztlrohanhat rajtad, megllhat s rd nzhet, vagy megfordulhat, s elkezdhet futni a msik irnyba.
Ha szrevesszk, hogy t akar nyargalni rajtunk, lpjnk inkbb egyet oldalra, s engedjk el. Ha a kvetkez krnl jra jn, inkbb irnyt fog vltoztatni, minthogy konfrontldjon velnk. Idvel javul a kommunikci kzted s lovad kzt, s a megfelel reakcii hamarabb mutatkoznak. Egyre gyorsabban rti meg s teljesti, amit vrsz tle. Ha reagl ugyan, de csak levgja a fl krt, s ugyanazon a kzen marad (a mi esetnkben a bal kzen), forduljunk meg, hogy jra a l mg kerljnk, s prbljuk meg jra jobb kzre tfordtani. Az irnyvltoztatsok akkor is hasznosak, ha egy l rendkvl idegesen szguldozik a krkarmban. Mialatt meglltjuk s fordtjuk, egyttal eslyt is adunk neki, hogy szusszanjon egy pillanatot.
A kvetkez rszcl az lesz, hogy a lnl jra rjk el az irnyvltoztatst. Abbl indulunk ki, hogy a l most mr jobb kzen megy. jra hagyjuk ngy krt tenni, mieltt felszltjuk a fordulsra. De ha mr hrom kr utn magtl – a mi kvetelsnk nlkl – az irnyt balra akarja vltoztatni, amilyen gyorsan csak lehet, korrigljuk ezt, s dolgoztassuk mg pr krt jobb kzen. Csak ezutn fogjuk balra fordulsra ksztetni.
A l kezdi megrteni, hogy nemcsak, hogy fut ellnk, hanem mi mg hajtjuk is. Ez nagy klnbsg.
Azt mondja erre magban: „A mindenit, hiszen a pasas kerget engem.” Aztn a harmadik krben vgl ezt gondolja: „Ok, n meneklk, te meg hajtasz. Akkor legalbb megvlaszthatom szabadon, melyik irnyba haladok?”
Ha a l az irnyt felszlts nlkl megvltoztatja, siessnk az ltalunk kvnatos irnyba tesskelni. Ezzel a kvetkezket mondjuk neki: „Vigyzz, errl nem volt sz! n szabom meg az irnyt, nem te.”
Ezzel vlaszolsz a krdsre. s ezzel megkezddik prbeszded a lval.
Fontos, hogy elg idt adjunk neki arra, hogy megrtse, mit vrunk el tle. Ugyanis nem mindegy, hogy valahogy rvesszk, hogy azt tegye, amit mi akarunk, vagy nllan tanulhatja meg, hogyan viszonyuljon az elvrsainkhoz.
Folytatjuk egy ideig az irnyvltoztatst, addig, amg megbzhat reakcit nem kapunk tle, teht amg mindig nem akkor fordul, ha felszltjuk r. Gondoljunk azonban arra, hogy nem arrl szl az egsz, hogy kergessk a lovat, hanem, hogy mozgst kontrollljuk.
Most egy tovbbi rszclt tzhetnk ki. Valamivel specifikusabb kvetelseket tmasztunk: mindig egy adott helyen vrjuk el tle az irnyvltoztatst. Ehhez kinznk egy oszlopot, hogy kiprbljuk, milyen pontossggal tudjuk ennl elvgeztetni a kvnt fordulatot.
Ezt hasonlkppen csinljuk, mint eddig, csak itt magunknak is kijellnk egy pontot. Ha a l id eltt fordul, azt jelenti, hogy tl korn utastottuk. Ha csak 5 mterrel az oszlop utn vltoztat irnyt, vilgos, hogy tl ksn szltottuk fel. Egy bizonyos fordulpont elzetes kijellsvel tesztelhetjk, mennyire jl rtjk meg egymst lovunkkal.
Fordts befel
Idztsnk korriglsa rdekben elfordulhat, hogy az oszlophoz kzelebb kell kerlnnk vagy tvolabb kell maradnunk, ha lovunkat fordulsra szltjuk fel. Ha megtalltuk azt a l s magunk kzti tvolsgot, aminl a l biztonsggal a kinzett oszlopnl fordul, menjnk egy lpssel tvolabb, s ne csak irnyvltoztatst kveteljnk, hanem vrjuk el azt is radsknt, hogy kzben felnk forduljon. Ha azt akarjuk, hogy befel forduljon, ne menjnk az oszlop irnyba. Minl kzelebb vagyunk az oszlophoz, annl kisebb helye van a lnak a befel fordulsra. Msrszrl ha azt vrjuk el, hogy kifel forduljon meg, menjnk kzvetlen vonalon az oszlophoz. Tegyk fel teht, hogy kivlasztottunk egy oszlopot, aminl azt akarjuk, hogy befel forduljon, ehelyett azonban kifel fordul. Ha ez trtnik, rjk el a lehet leggyorsabban, hogy az eredeti irnyba forduljon.
Ezzel folytatdik a dialgus. A l ezt krdezi: „Ez az, amit akarsz?” Mi erre reakcinkkal vlaszolunk: „Nem, nem erre gondoltam.”
Ha jra balra fordult, hagyjuk kt krt tenni, vlasszuk ki jra az oszlopunkat, s indtsunk egy j prblkozst.
lltsuk meg jra a lehet leggyorsabban, ha kifel fordul, s kldjk vissza abba az irnyba, amelyikbe a sikertelen manver eltt futott. Minl elbb ksztetjk irnyvltoztatsra, annl hamarabb vlaszolunk neki. A l meg fogja rteni, mit kell tennie, ha egyrtelmbben fejezzk ki magunkat. Minl flrerthetetlenebbl kommuniklunk vele, annl tbbet fog felfogni. Amikor els alkalommal fordul kifel jobb kzre (ahelyett, hogy befel vgezn el), hagyjuk egy egsz krt tenni, mieltt jra meglltannk az oszlopnl, a msodik helytelen fordulatnl mg egy fl krt. Folytassuk, egy fl kr utn jra lltsuk meg, ha tovbbra is kifel fordul. Kveteljnk tle tovbbra is irnyvltoztatst befel, s pr perc mlva vgl befel fog fordulni a l.
Ismteljk t jra: A rszclunk az, hogy a l befel forduljon, s jobb kzen haladjon tovbb. Amikor nekilt a fordulatot befel vgezni, menjnk vissza, s adjunk neki elg teret, hogy be is tudja fejezni a fordulatot.
Vigyzzunk, hogy ezt a gyakorlatot mindkt kzre egyforma gyakran gyakoroljuk.
Nem kell elszr tkletessgig fejleszteni egyik kzen a feladat elvgzst, de egyszerbb ezt tenni.
Minl biztosabban tudjuk ksztetni a lovat, hogy hozznk forduljon, annl inkbb nlunk az irnyts. Bizonyosodjunk meg, hogy lovunk megrtette ezt a leckt, mert erre plnek a trningprogram kvetkez lecki – minden lps a kvetkeznek az alapja. Nos, elrtk ht, hogy a lovat jobbra s balra s magunkhoz tudjuk fordtani – s mg mindig hozz sem rtnk. Mg nem is vezethet ktfkkel, de mr egsz jl ellenrzsnk alatt ll.
Kvetkez rszclunk az lesz, hogy a lovat megllsra ksztessk. Tudatban kell lennnk, hogy a lnak sokkal frasztbb az irnyvlts, mint mindig csak elre haladni. Az irnyvltoztatsnl elszr meg kell lltani, s utna a msik irnyba jraindtani. A meglls, amit a l ekzben kivitelez, lehet, hogy csak egy msodperc tredkig tart, a lnyeg, hogy vgezze el a feladatot. Tovbb kell ezt most fejlesztennk, hogy a meglls eltartson egy, vgl kett vagy hrom msodpercig. Minl gyakrabban vlttatunk irnyt a lval, annl elbb lesz hajland egy hosszabb sznetet beiktatni. Mindig, amikor irnyt vltoztat s megll, menjnk egy lpst vissza, s hagyjuk bkn – mindegy, melyik irnyba nz ppen. Ekzben megtanulja, hogy helyes, ha megll. Gondoljunk arra: nem rdeknk, hogy elfrasszuk a lovat, csak kontrolllni akarjuk.
Egy beleidomtott vlaszt kapunk a ltl – ez edzsi programunk magja. Ha egy (akr csak rvid) reakcit kvetkezetesen el tudunk rni, erre ptve rvesszk a lovat, hogy a stopnl egyre tovbb s tovbb maradjon megllva.
Megllts
Kvetkez rszclunk lesz, hogy olyan megllst rjnk el, melynl a l a fejt mr nem a kerts fel fordtja. Amg jra s jra kifel nz, mg spekull, hogy el kellene hagyni a helysznt. Ha befel tekint, vagy legalbb egyenesen, akkor edzjnek szenteli figyelmt, amg azonban fejt lgatja kifel a kerts fltt, nem rdemes ebbe belelnnk magunkat. Mg egyszer: egyik legfelsbb edzsi szablyunk, hogy a clok rdekben mozgsra brjuk a lovat. Ha azt kvnjuk, hogy befel nzzen, akkor arra ksztetjk, hogy a nyakt s fejt fordtsa befel. A mozdulat elrse rdekben adjunk ki egy csettint ers hangot. Az akusztikus segtsget fogjuk a jvben alkalmazni, amikor mozgst vrunk el tle. Ha csettintnk, s a l nem fordtja felnk a fejt, akkor tegynk valamit, amivel elrjk, hogy valamilyen mozdulatot produkljon. Rcsaphatunk combunkra, legyezhetnk karjainkkal, vagy brmit tehetnk, amitl megijed. Erre az ingerre esetleg megiramodik a l. Ha ezt teszi, nyomatkostsuk kicsit a dolgot, ezt mondva neki: „Ha mr nem figyelsz, akkor legalbb gess.” Utna jra meglltjuk, amilyen gyorsan csak tudjuk, s jra prblkozunk. Hagyjuk egy negyed krt haladni, ha ekkor nem vagyunk kpesek elrni, hogy befel fordtsa a fejt, lendtsk mozgsba jra az egsz testt, mieltt jra ellrl kezdennk.
Addig ismteljk a procedrt, amg el nem rjk, hogy befel fordtsa a fejt, ha csettintetek. Mindig, amikor befel fordul, menjk egy lpst htra, s viselkedjnk nyugodtan. lljunk egyszeren csendben. Hangsegtsgekkel is lehet dolgozni – dicsrjk a lovat.
Ismtlsknt: Kommuniklunk lovunkkal – viselkedsnkkel s hangunkkal kzljk vele, hogy helyes volt, amit tett.
Ha megkaptuk a megfelel reakcit, elkezdhetjk javtani az eredmnyt.
A javts azt jelenti, hogy a kvnt reakcit mind hosszabb ideig vrjuk el. Ha kifel nz a l, jelet adunk neki (mint a csettint hang), hogy fejt s figyelmt jra magunk fel irnytsuk.
Ha mindig sikerl befel fordtott fejjel meglltani, nekillhatunk a kvetkez lpsnek.
A kvetkez rszcl legyen az, hogy a l nyugodtan meglljon, s rnk tekintsen.
Ennek elrse rdekben a lehet legegyszerbb prbljuk tenni szmra a feladatot. Ha orrval befel ll, kzeledjnk az eleje fel, s maradjunk kb. 3–6 mterre attl fggen, milyen tvolsgnl jobb a l kzrzete. Ezutn trekedjnk arra, hogy a l minl tovbb rnk nzzen. Hogy mennyi ideig sikerl ott llni, a ltl fgg. Ennl a feladatnl az a fontos, hogy nzzen mindig rnk, amikor ezt krjk tle.
Elfordulhat, hogy ezen lecke elsajttsa utn azt gondolja, hogy mindig meg kell llnia, s rnk kell nznie. Ha el akarjuk kldeni magunktl, s ehelyett rnk nz, jra alkalmazhatjuk a mozgsba lendts eszkzt.
Fontos, hogy a l szz szzalkig reagljon kvnsgainkra, ahelyett, hogy nll dntseket hozzon. |