Flelemlegyzs. Megtantani a lnak, hogyan kezelje a flelmt
rtelmetlen azt krni egy ltl, hogy ne fljen. Ez ugyanolyan lenne, mintha n azt krnm valakitl, hogy jjel kt rakor menjen vgig a vros legrosszabb hr negyedn, s kzben egyltaln ne fljen.
Nem tudjuk megszntetni a l flelmt, de meg tudjuk tantani neki, hogyan kezelje azt. Minden lovat lehet trningezni arra, hogy a flelmn fellemelkedjen. Ezt mr ves csikkkal el lehet kezdeni.
Az lesz a clunk, hogy a lovat megtantsuk arra, hogy ahhoz a trgyhoz, amitl fl, odaforduljon, s megnzze. A l ezalatt meg fog nyugodni, s sokkal biztonsgosabb lesz lni a htn, mintha pnikszeren elrohanna, ha fl valamitl.
Ttelezzk fel, hogy mg nem foglalkoztunk ilyen trninggel. Kint lovagolunk az erdben, s halljuk, hogy jn egy motor, br mg nem ltjuk. Fordtsuk a lovat abba az irnyba, ahonnan a zrgs jn. Ezutn rajtunk mlik, hogy ezt az eleve nehz szitucit megoldjuk, de semmi esetre se forgassuk gy a lovat, hogy a motor htulrl bukkanjon fel, ahol nem lthatja. Az a rgi monds, hogy amit elkpzelnk magunknak, az mindig flelmetesebb, mint a valsg, a lovaknl is gy van.
Ha nem tudom kontrolllni a lovam flelmt, akkor legalbb hozzam olyan helyzetbe, hogy lehetleg mind a ngy lba a fldn maradjon. A legijedtebb l sem annyira veszlyes, ha „fldbe gykerezik” a lba a lovas szempontjbl, mint egy fejvesztve menekl.
Nem tudunk mindent megmutatni a lnak, amitl valaha letben flhet, ezrt kell tallnunk egy mdszert, amivel nyugodtabb tehetjk, mieltt gondjaink lennnek.
A lovak minden lehetsges dologtl flhetnek. Egyszer nztem egy djlovagl vizsgt, s volt ott egy helyes pej l, ami elg szpen is ment, de flt egy napernytl, ami a bri asztalnl llt. Ha ezzel a lval vgeztk volna az n mdszeremmel a trninget, akkor lehet, hogy ugyangy flt volna, de mgis minden gond nlkl elment volna a naperny eltt, mintha az ott sem lett volna.
Ha megtanulta a lovunk, hogy a flelmt kontrolllja, akkor nem az ernyt, a babakocsit, az ugat kutyt stb. kell szidnunk azrt, mert a lovunk teljesen megvadul, hiszen ez nem fog bekvetkezni.
Tavaly eljtt hozzm pr ember egy arabbal, amivel versenyeztek. Ez is egy pleasure l volt. (Egy alapvizsgaszersg, ahol csoportosan mutatjk be a lovasok az alapjrmdokat.) Ez a l is nagyszeren dolgozott a versenyek alatt a ringben, de ugyanakkor egy idztett bomba is volt rzelmileg. Ha egy zacsk megzrrent a nztren, trontott mindenen, ami menekls kzben az tjba kerlt.
Bementnk a krkarmba a lval, s bevittnk egy nagy flit. A tulajdonosok nagyon idegesek voltak, mert tudtk, hogy gond lesz a nejlon miatt. Elkezdtem lovagolni a lovat, s pr perc munka utn tbbszr tlovagoltam a flin laza szrral, a l feje mlyen volt, nem kapta fel. Megtanulta kontrolllni a flelmt, s sokkal biztonsgosabb htasl lett belle.
Rvenni a lovat, hogy a flelme ellenre egy helyben llva maradjon, sokkal nehezebb feladat, mint normlis krlmnyek kztt lltani, mert a flelme miatt sokkal idegesebb s kiszmthatatlanabb lesz.
Ahhoz, hogy kezeljk a flelmt, elszr a krkarmban dolgozunk vele. Ha nincs krkarmunk, akkor megfelelhet egy ngyszg alak karm is, de ez ne legyen tl nagy, hogy a l ne tudjon a vgre elfutva kibjni az irnytsunk all. Mindig tudnunk kell a karm brmelyik pontjn a l haladsi irnyt kontrolllni.
A htrnya a ngyszgletes karmnak az, hogy a l be tud „keldni” a sarokba. A karm erssgt is inkbb tesztelni fogja egy ngyszglet karmnl.
Ha ngyszglet karmot hasznlunk, akkor meg kell tantanunk a lnak, hogy ne keldjn gy be a sarokba, mert amikor meneklni akar, az egyetlen meneklsi t elrefel az, ha a karmot tugorja. Ha bemenne a sarokba, akkor menjnk a l mg, s prbljuk jra mozgsba hozni. Ha a kvetkez sarokba rohan, akkor tegyk ugyanezt, majd a kvetkez saroknl megint, s gy tovbb. Amg a l meg nem tanulja, hogy a sarokban nem tud megmeneklni, addig jra s jra prblkozni fog vele. Ahogy emltettem mr, nehezebb s veszlyesebb egy ngyszg alap karmban dolgozni.
A lovon ne legyen ktfk. Tegyk fel magunknak a krdst, amit mr korbban is feltettnk, hogy hol vagyok nagyobb biztonsgban: kzvetlen kapcsolatban a lval, vagy 10 mterre tle? Hol veszlyesebb: ha kiktm egy mozg helyhez, vagy ha szabadon van? Hol vagyok nagyobb biztonsgban: a htn vagy a fldn? Ennl a gyakorlatnl sokkal nagyobb biztonsgban vagyok a fldn, mint a htn. Ha ezt a gyakorlatot mr jval azeltt elkezdjk vgezni, mieltt elszr fellnnk a lra, akkor az els lovagls sokkal kevsb lesz veszlyes.
Mieltt elkezdjk a gyakorlatot, bizonyosodjunk meg rla, hogy a l mr tudja, hogy felnk kell fordulnia, ha felszltjuk erre.
Nagyon fontos, hogy ez mr jl mkdjn a krkarmban, mieltt a gyakorlatot elszr elkezdennk vele. Mind a kt oldalra egyformn jl kell csinlnia, akr jobbra, akr balra megy.
Teht a krkarmban vagyunk, a l ktfk nlkl, szabadon mozog, s most egy jtkot fogunk jtszani vele. Az n feladatom, hogy megijesszem a lovat annyira, hogy meneklni kezdjen, a l feladata viszont, hogy egy helyben maradjon, s rm nzzen.
Van egy szably ebben a jtkban. Nem thetem meg a lovat. A legrosszabb, amit tehetek, hogy egy ktelet dobok a l fel gy, hogy a htn landoljon a vge. Ha valahogy megrintem a lovat, akkor mozognia kell. tni szksgtelen. Mi mit tennnk, ha valaki hirtelen a htunkra tne? Ha a l valamilyen fjdalmat rez, akkor el akar menni onnan, nem fog egy helyben maradni, ppgy, ahogy mi sem tennnk.
Elszr csak egy kicsit megijesztjk. Valami olyat hasznlunk hozz, amitl a l alig fl – ezltal a flelem legyzse sokkal knnyebb lesz. Ha egybl egy nagy nejlonponyvval kezdennk, akkor a l valsznleg egybl kiugrana a karmbl. Lehet, hogy elszr csak egy rggumi paprjval kell kezdennk, s szpen fokozatosan kell feldolgozni magunkat a ponyvig.
Teht elszr vatosan kezdjk egy kis zizeg zajjal. Kzben figyelnnk kell r, hogy a l felnk forduljon, s rnk nzzen. Ha balra elugrik tlnk, akkor tennnk kell rla, hogy balrl jjjn vissza hozznk. Ha menekl, akkor ugyanazon az tvonalon kell visszajnnie, amerre meneklt.
Ha zrgnk, s a l llva marad egy helyben, akkor hagyjuk abba a zajkeltst, menjnk oda hozz, simogassuk meg. Zrgjnk tbbszr egyms utn, s mindig simogassuk meg, ha llva marad egy helyben.
Ha a l egy-kt ideges lpst produkl oldalra, s ltszik rajta, hogy a meneklsre gondol, de mgsem rohan el, akkor is hasznljuk a pozitv megerstst ugyangy. Ilyenkor kezdi kontrolllni a flelmt.
Ha a l egyfolytban menekl minden zajnl, akkor hagyjuk, hogy pr percig krbefusson, hogy vgiggondolhassa a dolgot. Vigyzzunk kzben, a l nehogy azt higgye, hogy azt kvnjuk tle, hogy a zaj hallatn krbefusson a karmban. Ez a flrerts elkerlhet azzal, hogy mindig egy fl kr utn meglltjuk, s msik irnyba mozgatjuk a lovat. gy tbb lehetsget adunk neki arra is, hogy meglljon, felnk forduljon, s rnk nzzen.
Ha gy kimozogta magt, akkor jra jhet a zrgs, a l lassan t fogja gondolni, hogy nem lenne-e egy egyszerbb vlasz, mint a rohangls fordulatokkal. Ha a l felnk fordul, azonnal abbahagyjuk a zrgst. A l meg fogja gy tanulni, hogy a flelmetes dolog vagy hang azonnal eltnik, ha nem rohan el, hanem megll.
A gyakorlat alatt vgig figyeljnk a lra. Ha megfordulunk vagy htrlunk, mikzben a l menekl, akkor azt fogja gondolni, hogy ezt vrjuk tle.
Amikor folytatjuk a jtkot, fokozatosan nagyobb nyomsnak tesszk ki a lovat. Ne zrgjnk tbbet, hanem legynk egyre hangosabbak, kiabljunk, s vgl lengessk a karunkat is. Vgl brmit hasznlhatunk, amivel megflemlthetjk a lovat – egy id elteltvel akrmit csinlunk, akrmilyen trggyal, mr nem fog semmilyen szerepet jtszani, mert a l egy helyben fog maradni, nem fog elmeneklni. Ezeknl a gyakorlatoknl mindig beviszem magammal a ktelet. A l mr ismeri az elz vezetsi gyakorlatokbl, s megszokta. Most finoman a lra dobom a ktelet, s ha nem menekl el az rintsre, akkor odamegyek hozz, s megsimogatom. Kiprbltam mr mindenflt lovakkal, a lncfrsztl kezdve a zrg bdogig. Nem vrom el a ltl, hogy minden hangot s szitucit megszokjon, csak azt akarom, hogy megtanulja a flelmt kontrolllni. Tegyk flre azokat a dolgokat, amitl a l mr nem fl, s keressnk j, ijeszt dolgokat.
Az id elrehaladtval a lovunk egyre ersebb idegzet lesz. Vgl lesz egy nyugodt s biztonsgos htaslovunk, ami nem knnyen hagyja magt kibillenteni a nyugalmbl. Ha nem is tanult meg minden dologgal szemben nyugodt maradni – akkor is megtanulta kezelni a flelmt. |