A kizskols
Rgebben a cowboyok egy gabonatrol zskot hasznltak arra, hogy hozzszoktassk a lovat a flelmnek kezelshez. A zskkal gy dolgoztak, hogy knnyedn a teste felett lengettk, ezzel hozzszoktattk, hogy hagyja magt megrinteni; ez volt a kizskols. Manapsg is fontos gyakorlat ez, mert hozzszoktatja a lovat, hogy a keznket, a ktelet, a nyeregalttet rezze a testn, s segt abban is, hogy megbzzon bennnk, ha rajta vagy vele dolgozunk.
Mieltt a kizskolst elkezdennk, nagyon fontos, hogy a msodik leckben lertakat ne csak elolvassuk, hanem meg is tantsuk a lnak az ott lert krkarmos gyakorlatokat. A kizskols a fejdrzsls utni logikus lps. A gyakorlat clja, hogy a l a htn lv nyeregaltttel is el tudjon lazulni, s megszokja a nyerget.
Megrinteni a lovat
Mivel a gyakorlat sorn a legkevesebb agresszival kell kzeledni a l fel, elszr a keznket hasznljuk a kizskolshoz. A krkarmos gyakorlatok vgn a l fejt simogattuk a keznkkel. Most erre ptkeznk.
Az els rszclunk, hogy a lovat az egsz testn drzslni tudjuk. Ezt a rszclt kisebb lpsekkel is elrhetjk. Drzsljk elszr a l kt nyakoldalt, aztn a szgyt, majd az ells lbait s gy tovbb.
Ha rezzk, hogy a l jl rzi magt, mikzben eltte llunk, s drzsljk a fejt, akkor trhetnk t a nyakra, majd a szgyre, az oldalra s a htra. Beszljnk a lhoz, mikzben ezt csinljuk. Mondhatjuk pldul, hogy „j fi”, vagy hogy „minden rendben van”.
Fontos, hogy idrl idre elforduljunk a ltl, eltvolodjunk tle, majd visszatrjnk, s megrintsk mindenhol jra. A l gy megtanulja, hogy mindig nyugodtan lljon, ha kzelednk fel. A kzeledsnek ki kell vltania egy olyan reakcit, hogy erre a l nyugodtan llva maradjon. Ha mindig a l mellett llunk, s csak gy simogatjuk, akkor nem ismteljk elgszer a szignlt. Ha kzelednk a nyeregaltttel, s eltte csak nha kzeledtnk a l fel, akkor nagyobb problmnk is lehet, mint akkor, ha hsszor kzeledtnk a lhoz, hogy megrintsk. Ha eltvolodunk, akkor kitrljk a l fejbl, hogy valamit akartunk vele tenni.
Mg egyszer: ha rezzk, hogy a l el akar menni tlnk, akkor tvolodjunk el mi (mieltt a l mozdulna). Ezzel megvlaszoljuk a krdst. Ezt fogja gondolni: „, ht csak ez minden, amit akart tlem? Ht ez sokkal jobb, mint a hlye krkarmban krberohanni!”
Minl tbbet krdez a l, annl tbb bizalma lesz magban s bennnk. Megemeljk egy kiss a flelemszintjt azzal, hogy kzelednk, ezutn megfordulunk s eltvolodunk. A l megtanulja, hogy uralkodjon a flelmn. Ezenkvl azt is megtanulja, hogy mindig bkn hagyjuk, ha nyugodtan, egy helyben ll.
Ha eljutunk oda, hogy t vagy tz percig is tudjuk egyfolytban simogatni, akkor egyre tbb bizalmat tudunk felpteni. gy folytatjuk, de az orrot s a fleket egyelre hagyjuk mg ki.
Lpsrl lpsre kzeltsk meg a lovat, szisztematikusan. Ahhoz, hogy rvegyk arra, hogy feladja a patjt, meg kell tudnunk rinteni elszr a vllt. rintsk meg a vllat, majd tvolodjunk el. Kzeledjnk jra, s rintsk meg a mells lbt, majd forduljunk meg, s hagyjuk ott. Ha a l ideges lesz, vagy rgssal fenyeget, hagyjuk abba. Emlkeztessk magunkat, hogy nem az a cl, hogy a lovat mozgsra, meneklsre vagy rgsra ksztessk – teht fontos, hogy ne tegynk olyat, ami ezeket kivltja, vagy rveszi a lovat, hogy harcoljon ellennk.
A mozdulatainknak termszetesnek kell lennie. Ne legyenek tl gyorsak vagy ttovk. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy hagyja a cspjt megrinteni, akkor tltsnk inkbb tbb idt az oldalnl. Ha a hastjk rintsre a l felhzza a hast, vagy htrafel kitr, akkor reagljunk a problmra gy, hogy ezt a terletet vatosan megdolgozzuk egszen addig, mg meg nem nyugszik, s el nem lazul.
Dolgozzuk gy meg az egsz testet, belertve a farkat, a srnyt s a has als oldalt is. A l mindkt oldalt egyformn rintsk, drzsljk. Ha a keznket a hta fltt tvezetve a msik oldalt is simogatjuk, hozzszoktathatjuk a nyeregaltthez. Kszljnk fel arra is, hogy a l erre esetleg egy ugrssal megprbl megszkni, s tgzol rajtunk, hogy megszabaduljon a keznktl.
Ha mind a kt oldalt tdolgozzuk, s vltogatjuk az oldalakat, st a hta felett tnylva is drzslgetjk, akkor elkerlhetjk, hogy a l „egyoldalas” legyen, s egyszer csak meglepdjn, hogy mit is keresnk a msik oldaln. Ha csak egy oldalval foglalkozunk, akkor a l hozz fog szokni, hogy azt az oldalt knlja fel neknk, s lehet, hogy bizonyos krlmnyek kztt nem is fog odaengedni minket a msik oldalra.
A l flei
A l flnek rintse tbb szempontbl is fontos a trning sorn. Ha lovagolni akarunk a lovon, s nem szoktattuk r a fl rintsre, lehet, hogy megijed, s bakolni is fog, ha a flhez rnk. Ezenkvl a kantrt vagy fejzt is t kell valahogy hznunk a fln. Egy olyan lnl, amelyik flti a fejt, ez problma lehet. Ha a l a kantrozsnl rzza a fejt, akkor tovbbi problmink is addhatnak, mert elfordulhat, hogy a zabla a fognak tdik. Veszlyes egy olyan l mellett llni, ami vagdal a fejvel. Ha odavg neknk a fejvel, fel is borthat minket, vagy eltrheti az orrunkat.
Hogy megszokja a l a fl rintst, kezdjk megint a homlok drzslsvel a kt szem kztt. Hzzuk t rviden a keznket a fln a tarkjra, majd a nyakra. Ha ezt elrjk anlkl, hogy a l mozdtan a fejt, akkor lasstsuk le a kzmozdulatot a flek felett. Ha a l mr megszokta, hogy megrintjk a flt, akkor egyre tovbb idzhetnk ott.
Ha a l megijed a kzmozdulattl, s felkapja a fejt, akkor ne akarjunk a fle vagy a feje utn kapni. Ne akarjuk a fejt erszakkal tartani. Ugyangy sose akarjuk keznkkel megtartani a lovat, ha nem akar mellettnk maradni.
Ehelyett ismteljk a gyakorlatot egy egsz gyors, lgy rintssel a fl tjkn addig, mg a l ezt hagyja, s mr nem veszi el a fejt, ha hozzrnk a flhez.
Ezt a szisztmt hasznljuk minden olyan lnl, amelyik flti a fejt vagy a flt. |