Halad vezetsi leckk
A halad vezet leckk a l vezethetsgt nagy fokban fogjk javtani. Nagyon fontos, hogy minden, elzekben lert gyakorlat szz szzalkosan jl menjen, mieltt ezeket a zr gyakorlatokat csinlnnk. Ezek a gyakorlatok klnsen fontosak a mnekkel val foglalkozs sorn a fedeztetsi szezon eltt s alatt. Nehezen kezelhet mnek is levetkzik rossz viselkedsket, s ezekkel a gyakorlatokkal trningezni s javtani lehet ket. Ha ezeket a feladatokat vgezzk, nagyon pontosan kell dolgoznunk.
A halad vezetsi leckkkel a cljaink:
1. A l orrnak a jobb vllunknl kell lennie.
2. Ha megllunk, a lnak is meg kell llnia, s kt lpst kell htrlnia.
3. Ha htrlunk, a lnak is htrlnia kell.
4. Ha a l jobb ells lba fel indulunk, akkor a htuls lba krl kell fordulnia.
5. Ha balra fordulunk, akkor a lnak krbe kell mozognia anlkl, hogy neknk jnne, eltne.
6. Ha szembefordulunk a lval, s felkrjk, hogy a htuls lbt mozdtsa, akkor a cspjvel el kell mozdulnia.
Ha megtantjuk a lnak, hogy sose elzzn le minket, akkor j eslynk lesz r, hogy ne rohanjon el, s ne hzzon el minket. Biztosnak kell lennnk benne, hogy a l mindig enged, ha vezetjk. Ha elremegy a l, akkor a htuls lba nyomja a ells lbait elre. Ha htralp, akkor a ells lbai hajtjk a htulskat htra.
Knnyebb megtantani a lovat, hogy htrafel engedjen, mint rvenni arra, hogy kvessen minket elre. Ezrt kezdjk a htrafel engeds tantsval.
Ha a ktfket hasznlom, azon lgok, akkor a l fel fogja emelni a fejt, gy fog a nyomsra reaglni. Ha ersen hzom, akkor az elejt addig fogja emelni, hogy a vgn gaskodni fog.
Ha valaki meg akarja tanulni a halad vezetsi leckket, akkor egy rvid plct kell hasznlni, hogy a lbt alatt a l ells lbait megkopogtassuk. A plca fel fogja kelteni a l figyelmt, de nem okoz neki fjdalmat, ha gondosan hasznljuk. Lehet a l lbt lbszrvdvel is vdeni, ha akarjuk. Ha a mells lbait „fenyegetjk”, akkor le fog jnni a l feje. Ha htralptetni akarjuk a lovat, akkor nem szabad a lbt felett tgetni. ltalnos szablyknt kell kvetni: legfeljebb hromszor tgessnk a plcval, aztn hagyjuk abba, simogassuk meg a lovat, s hagyjuk, hogy vgiggondolhassa, mit akarunk tle.
Gyakran elg csak a plca hangja is, hogy reakcit vltsunk ki.
Ne legynk trelmetlenek, s ne kapkodjuk el. Ne krjnk tl sokat, hanem kis eredmnyekkel is legynk elgedettek, s dicsrjk vagy jutalmazzuk gyakran simogatssal.
Az els clunk, hogy a l orra a trner vlla mellett legyen. Ez az idelis pozci vezetsnl.
Elkpzelhetnk egy hromszget, s a lovat ebben igaztjuk fel bizonyos lpsekben.
Elszr nem akarunk tl sokat. Nem korrigljuk a lovat addig, mg a hromszgn bell van. Idvel a terlet, amit elfogadunk, egyre kisebb lesz, s nemsokra a l orra (b) a vllunk mellett (a) lesz.
A hromszget gondolatban kt rszre osztjuk. A rajzon lthat mdon, mint a vilgos s a stt kt fl. Nem szabad, hogy a l a stt rszre menjen. Ha az orrval a felezvonalon tlhalad, a trnert megelzi, akkor korriglni kell. Ha a l kint van a vilgos hromszgn kvl, akkor tl messze van, hogy korrigljuk. lljunk meg, irnytsuk a lovat a hromszgn bellre, s kezdjk ellrl.
Eleinte hasznlhatunk egy kertst, hogy a l egyenesen menjen htra.
Tartsuk a vezetszrat a bal keznkben, s krjnk pr lpst htrafel a ltl. Ezutn lltsuk meg, s jutalmazzuk. Ha jelezzk a lnak, hogy menjen htra, s nem teszi, akkor a jobb keznkben tartott plcval csapkodjunk a fldre vagy a csizmnkra. Ha erre sem megy htra, akkor kopogtassuk meg a lbt a lbtve alatt. Neknk kell eldnteni, hogy hasznljuk-e a plct, de ha hasznljuk, akkor legynk egyrtelmek.
Ha elre prbl indulni, akkor maradjunk mellette, s tegyk el a plct, mg meg nem ll. Ezutn tegynk rla, hogy menjen pr lpst htra.
Addig kell ezt gyakorolni, mg nem hajland kszsgesen htramenni. Tartsuk kzben a ktelet lazn, ne feszljn meg.
Ebben a stdiumban keveset, vagy egyltaln nem clszer elrefel vezetni, hanem ltalban htrafel dolgozzunk. Ha a l megtanulta, hogy az orrt a vllunk mellett tartsa, akkor jn el az ideje, hogy elrefel vezessk – szintn gy, hogy az orra a vllunk magassgban legyen –, gy trningezzk.
A vllunkkal jelezznk a lnak, ne a ktllel. gy nem kell, hogy magunk mgtt hzzuk a lovat. A vllmozgsunk megmutatja szndkunkat: induljunk teht el. Ha megtantjuk a lnak, hogy vegye fel a mi tempnkat, akkor egy-kt lpssel lesz mgttnk. Nem szabad, hogy a ktl megfeszljn. Ha eldntjk, hogy 3 kils hzsra induljon a l, akkor ezt kell mindig hasznlni, nagyobb ervel hzni nem szabad.
Rvidtsk meg a ktelet annyira, hogy a ktfk alatt 10-15 centire fogjuk, gy elg kzel van, ugyanakkor megvan a tvolsg, hogy elrhessk a cspjt is. Ha tl kzel jn az orrval, akkor a plca fenyegetsvel hajtsuk odbb. Engedjk viszont meg a lnak, hogy szabadon jjjn mellettnk, ne legyen tl behatrolva. Ebben a stdiumban a hromszgn bell mozoghat, ugyanakkor ne hagyjuk, hogy teljes krt tegyen meg krlttnk. Ha elkezdene krzni, akkor tudassuk vele a plca jelzsvel a lbt alatt, hogy tl messzire ment.
Ha a l mr nem esik vissza, s a mi elremozgsunkra is elrejn, akkor cskkentsk a hromszg terlett. Ha a l mr jl dolgozik egy behatrolt terleten, akkor javtsunk rajta azzal, hogy a terletet, ahol elre- s htradolgozunk, lecskkentjk. Ha a l mr megtanult elrefele ellpni, megllni, s kt lpst htralpni, gy, hogy kzvetlenl a vllunknl marad, akkor kszen ll a kvetkez gyakorlatra.
Menjnk jobbra szk krn a l orra fel – a lnak kiss htra kell helyeznie magt, s a htuls lbai krl el kell fordulnia tlnk az elejvel.
Ez a gyakorlat segt, ha a l tl kzel jn hozznk vezets kzben, vagy, ha a l ferdn jn mgttnk gy, hogy a feje tl kzel van, a fara viszont oldalra eltvolodik. Ha a l nem akar mozdulni, akkor a plcval kopogtassunk az orra oldalra vagy a nyakra, hogy elforduljon tlnk.
Minl rzkenyebben reagl a l a trner mozgsra, annl inkbb kzel fog jnni hozznk, vagy neknk is jn. Gyakoroljuk e hrom gyakorlatot folyamatosan, amg a l meg nem rti. Ha mr hatrozott minden reakcija, akkor megprblhatjuk getsben is.
A kvetkez gyakorlat az, hogy engedjk a lovat krlttnk menni anlkl, hogy neknk jnne. A feladat vgrehajtsnl elvrs, hogy a l engedjen, hajltsa meg az egsz testt, ha ksz a fordulat, lljon meg, s kt lpst lpjen htra. Vegyk le a vezetszrat s ktfket a lrl, s gyakoroljuk ugyanezt szabadon a krkarmban. Ekzben nagyon pontos jelzseket kell adnunk a lnak, ugyangy, mintha meg lenne ktve.
Most menjnk egy nagyobb terletre, s prbljuk meg jra ugyanezt a feladatot. A gyakorlatok utn remek kontrollunk lesz a l felett. Ha a feladatokat begyakoroljuk, akkor meg tudjuk csinlni azt, hogy elredntjk a felstestnket anlkl, hogy a lbunkat mozdtannk, s a l is elre fog dlni velnk, anlkl, hogy elrelpne.
A kvetkez nehzsgi foka a vezetsnek, hogy egy kis ugrst vgre tudjon hajtani a l.
Keznkben a ktllel lljunk az akadly egyik oldalra, s hagyjuk, hogy a l felnk ugorjon. Persze csak akkor csinljuk ezt a gyakorlatot, ha az elz feladatokat mr szz szzalkosan vgre tudjuk hajtani. Ez a gyakorlat megtantja a lnak, hogy elg messze landoljon tlnk, ha valamit t kell ugrania, vagy t kell kelnie valamin.
A legtbb l – fajttl fggetlenl – kis akadlyokat problma nlkl t tud ugrani. Sok l nagyobb akadlyokon is jl s szvesen ugrik. A kzen ugrats nemcsak egy j vezetsi gyakorlat, hanem a lnak is, s neknk is sok rmet okozhat. |